Cum iti cresti imunitate

Pentru ca in curand vom trece de la cald la racoare si frig – trebuie sa fim constienti ca aceste schimbari termice ne pun la incercare organsimul. Modificarile de temperatura, de obicei primavara si toamna, ne pot provoca diverse simptome, fie oboseala cronica, fie senzatie de slabiciune, fie o sensibilitate crescuta la factorii de mediu. Pe acest fond biologic slabit, o mare parte dintre noi, copii, batrani si adulti, racim sau contactam o gripa, intrucat garda imunitara este jos. Ca sa ne ferim de ceea ce pare inevitabil in fiecare sezon racoros – zile cand de-abia te tii pe picioare, cu nas infundat si cap greu, cu ameteli, frisoane si febra – e momentul sa luam cateva masuri care sa ne vina in ajutor. Astfel ca daca intram in contact cu virusi si alte persoane bolnave, sa nu ne molipsim in mod automat. Sau chiar daca se intampla asta, organismul sa fie destul de puternic sa lupte si sa faca o raceala sau o gripa intr-o forma usoara. Iata deci ce avem de facut:

Nicio zi fara vitamine

Pentru ca venim dintr-un sezon de vara, in care e imposibil sa nu fi mancat multe fructe si legume, fondul imunitar este unul bun. Si cu intrarea in toamna – care e perioada cea mai abundenta de vegetale din tot anul – prindem, practic, cel mai bun moment sa apasam acceleratia si sa marim doza de vitamine si minerale care ne fortifica corpul pentru la iarna. Asta inseamna ca alimentatia noastra sa contina fructe si legume in proportie de minim 50% din dieta zilnica. Pepenele rosu sau galben mancat pe stomacul gol, cu 20 de minute inainte de micul dejun, curata foarte bine stomacul si rinichii, iar vitaminele si enzimele se depoziteaza foarte usor in celule. Indiferent ca mancam pepene, mar sau para, substantele nutritive se asimileaza corect doar daca fructele se servesc separat demesele principale, fie cu 20 – 30 minute inainte, fie doua ore dupa. Orice fruct poti consuma – de preferat sa fie unul de sezon, dintr-o recolta romaneasca – el contine un complex unic de vitamine, minerale, enzime si electroliti si reprezinta cel mai bun combustibil pentru sistemul imunitar. Acelasi lucru e valabil si pentru legume: orice salata cu rosii, ardei, castraveti, ceapa, frunze verzi – cu un praf de sare roz si cativa stropi de ulei de masline – e o portie de sanatate curata, ce merge perfect langa orice fel de mancare principal, fie el cu carne, peste, orez sau cartofi. Important de retinut: cele mai recente studii din domeniul nutritiei recomanda o dieta preponderent vegetariana pentru intarirea imunitatii, cu produse de origine animala – lactate, carne, oua – jucand un rol secundar.

Suplimentarea necesara

Pentru cei care nu mananca suficiente fructe si legume – si nici nu au timp nici sa isi fac zilnic un smuti vegetal concentrat care sa le asigure doza minima de vitamine – cea mai buna metoda de a-si spori imunitatea pentru vremea rece o reprezinta suplimentele din farmacii. Fie ca vorbim de o doza simpla de vitamina C, B sau D, fie de un ansamblu mai complex de vitamine si minerale, o portie pe zi din aceste substitute asigura organismului minimul de substante de care are nevoie pentru a se fortifica. Orice varianta de suplimente este disponibila fara reteta in farmacii, dar pentru a fi sigur ca iei exact ceea ce are nevoie corpul tau, iti recomandam sa te adresezi medicului de familie pentru un set de analize de sange care va determina cu precizie care sunt carentele si nevoile tale individuale. Astfel, vei merge la fix sa achizitionezi un supliment, avand si parerea avizata a unui doctor. O cura de 21–30 de zile de suplimente alimentare poate imbunatati rezistenta la virusi si infectii si creste nivelul de energie din organism. Iar daca insotesti doza sintetica de un regim de mese care include o cantitate rezonabila de vegetale, atunci efectul de fortificare si revigorare a corpului va fi si mai bine simtit.

Un stil de viata potrivit

Nu doar alimentatia are un rol important in ce priveste imunitatea, ci si felul in care traim si ne odihnim in fiecare zi si noapte. Grija pe care o ai fata de tine – ce mananci, cat muncesti, cat te relaxezi si cat dormi– determina in mod direct starea de sanatate. Nu e deloc surprinzator ca persoanele care isi petrec zilele intr-un birou, in masina sau in casa – fara sa faca miscare fizica, sa isi oxigeneze creierul si sa ia contact cu natura – au cel mai scazut nivel de imunitate si se imbolnavesc cel mai repede. Chiar daca stilul de viata modern e unul din pacate sedentar, asta nu trebuie sa ne impiedice ca dupa orele de lucru sa iesim la o plimbare la pas sau cu bicicleta. Orice ora petrecuta in natura – in parc, pe o banca sub un copac etc – ne incarca cu energia pamantului farade care nu functionam corect nici fizic, nici mental. Iar cat e timpul frumos, pana tarziu in octombrie-noiembrie, poti profita sa faci si putin sport in aer liber, fie o alergare usoara, fie o sesiune de pedalat, fie una de yoga in iarba. Important e sa petreci timp de calitate in aer liber si curat, pentru ca astfel imunitatea este intarita. Cuplat cu minim 7 – 8 ore de somn pe noapte, acest stil de viata e garantat ca te va face o persoana mai puternica in fata oricarei provocari fizice.