Ghid alimentar pentru sanatate

Cu atatea reguli si diete in jur, ce e cel mai important  de stiut cand vine vorba de mancare?

In primul rand, fiecare om e diferit, avand propriile preferințe, toleranțe si necesitați. Unii dintre noi se simt mai bine mancand puțin si des, alții mai consistent si rar; unele persoane au energie debordanta consumand carne, altele sunt compatibile cu un regim vegetarian; in fine, unii preferam micul dejun ca masa principala, alții pranzul, alții cina, iar lista de exemple poate continua. Cu toate acestea, daca ar fi sa tragem o concluzie si sa facem recomandari, exista doua aspecte importante de care e intodeauna bine sa ținem cont. Urmarim echilibrul. Asta inseamna ca ne asiguram ca includem in alimentație, pe o parte, toate grupele de produse: legume, fructe, cereale, lactate, oua, carne, semințe si uleiuri, de preferat in aceasta ordine. Cu alte cuvinte, nu excludem nimic intr-o prima faza, ci mancam puțin din fiecare. Foarte important: nu este sanatos sa consumam puțin din fiecare grupa de mai sus intr-o singura zi sau la o singura masa! Cea mai buna decizie este sa alegem zile diferite pentru a manca cereale cu legume, branzeturi cu legume, oua cu legume sau carne cu legume. Combinațiile dintre ele sunt o tortura pentru digestie – stomac, intestine, ficat, bila –, de aceea e bine sa optam pentru mese cat mai simple, cu cat mai puține ingrediente, ca regula generala.

Urmarim cum ne simțim. Daca dupa masa ni se face somn, ne balonam, ne ducem urgent la toaleta sau avem o stare generala proasta, e un semn ca organsimul nu tolereaza acele mancaruri sau ingrediente. Pe termen lung, daca avem probleme de piele tip acnee, erupții cutanate si o greutate corporala necorespunzatoare, e cazul sa facem schimbari serioase in stilul alimentar, ținand cont de corelația intre ce mancam cand ne simțim bine si ce mancam cand ne simțim si aratam rau.

 

Indigestia, cum o combatem?

Daca aveți des probleme, ar fi recomandat sa eviți:

  Legumele crude de salata (ceapa, ridiciile, castravetele)

  Excesul de lichide (dilueaza sucurile gastrice)

  Alimentele picante

  Alimentele grase sau prajite (stimuleaza aciditatea stomacului)

  Ceaiul negru si cafeaua

  Fructele necoapte

  Branza inainte de culcare.