Obezitatea la copii

obezitatea1Frecventa obezitatii in randul copiilor si adolescentilor a crescut dramatic in ultimii 30 ani – dupa unele date statistice din 1980 pana in prezent prevalenta obezitatii s-a triplat. Din nefericire copiii obezi devin adulti obezi putand suferi inca din copilarie de hipertensiune arteriala, cresteri ale lipidelor serice (dislipidemii) sau chiar diabet zaharat tip 2.

Obezitatea inseamna cresterea in exces a tesutului adipos si poate fi apreciata prin calculul indicelui de masa corporala si compararerea acestuia cu a altor copii normoponderali de aceeasi varsta, inaltime, sex – curbele de crestere.

Cauzele acestei cresteri dramatice a obezitatii in randul tinerilor sunt multiple: factori genetici, de mediu, afectiuni endocrinologice, genetice, etc. Predispozitia catre obezitate poate incepe chiar din viata intrauterina (obezitatea sau malnutritia mamei in timpul sarcinii) sau la nou-nascut (lipsa alimentatiei naturale cu lapte matern si favorizarea alimentatiei artificiale in cantitati mai mari).

La ce riscuri sunt supusi copiii obezi?

– de a deveni adulti obezi

– de a dezvolta diabet zaharat, hipertensiune arteriala, hiperlipidemie

– scaderea stimei de sine, depresie

– dureri articulare

– afectiuni ale vezicii biliare

– sforait, apnee in somn

Ce putem face?

Modificarea regimului alimentar – atentie sporita in alegerea alimentelor consumate, a modului de preparare si servire a acestora:obezitatea

– evitarea alimentelor de tip fast-food;

– dieta bogata in fructe si legume preparate acasa, de preferat cele colorate (verzi, rosii , portocalii, galbene), fierte, inabusite, crude, consumate de cateva ori/zi (3-5 portii/zi);

– lactate degresate, mai ales in cazul copiilor cu valori crescute ale lipidelor;

– carnea – de preferat de pasare, vita, curcan, peste si servita fripta/fiarta, nu prajita;

– oua fierte, nu prajite;

– copiii au tendinta de a sari peste micul dejun si sa manance mai mult la pranz si cina; este de preferat sa manance 3-5 mese/zi (portii mici si dese) in loc de 2-3 portii mari;

– evitarea dulciurilor concentrate (produse de patiserie, cofetarie, bomboane, snaks-uri);

– masa trebuie luata cu toti membrii familiei si nu in fata televizorului;

– sa se mestece bine mancarea;

– consumul suficient de lichide de preferat apa plata, sucuri de fructe naturate si nu bauturi carbogazoase sau indulcite.

Cresterea activitatii fizice este benefica pentru prevenirea si tratarea obezitatii, pentru cresterea dispozitiei si a stimei de sine. Este la fel de importanta ca si alimentatia.

– este recomandat sportul, minim 30 min/zi: inot, patinaj, ski, alergat, mers pe bicicleta, role, etc.;

– reducerea numarului de ORE petrecut de copii in fata calculatorului, televizorului, jocurilor video, etc. (care favorizeaza sedendarismul dar si supraalimentatia – multi consuma cantitati semnificative de alimente in fata ecranelor).

Pentru a preveni si trata obezitatea este foarte important mediul familial in care copilul traieste – de preferat ar fi ca toti membrii familiei sa incerce sa adopte o alimentatie sanatoasa si un mod de viata activ, copilul sa practice sporturi mai ales in aer liber.

Daca nu se poate realiza o scadere adecvata in greutate prin masurile igieno-dietetice descriese recomand consultul la medicul specialist pediatru, nutritionist sau endocrinolog.

Dr. Tatiana Serban

Medic Specialist Endocrinologie

Hiperclinica Medlife Baneasa