Pregateste-ti organismul pentru masa bogata pregatita cu ocazia Sarbatorilor de iarna

cover-site1Perioada sarbatorilor de iarna este cea mai frumoasa si mai asteptata perioada din decursul unui an. Craciunul este cea mai mare sarbatoare pentru care trebuie sa ne pregatim sufleteste dar si trupeste. Indiferent de convingerile religioase, Craciunul este o sarbatoare  a familiei, plina de magie datorita multitudinii de traditii frumoase care caracterizeaza aceasta mare sarbatoare. Una dintre traditiile crestine ale acestei mari sarbatori este si Postul Craciunului care dureaza  40 de zile si se încheie în seara Craciunului. De Craciun se prepara mancaruri specifice precum carnatii, toba, raciturile, caltabosul, sarmalele si nelipsitul cozonac, mancaruri care ne pot supune organismul unui adevarat test de rezistenta. De aceea, ar fi de preferat sa întampinam sarbatorile pregatiti, pentru a putea face fata “greutatilor” culinare care urmeaza.

Un prim pas pe care trebuie  sa-l facem  este sa reducem sau chiar sa eliminam, cu cel putin 2-3 saptamani înainte, aportul de zahar, grasimi animale, alcool si bauturi carbogazoase. Reducerea  zaharurilor si grasimilor are un rol extrem de important si în protectia inimii. Foarte eficienta este si hidratarea corespunzatoare, ar fi bine sa consumam minim 2 l de apa pe zi. Binevenit în alimentatie este aportul crescut, în aceasta perioada, de leguminoase (în special cele verzi) si fructe, acestea alcalinizeaza organismul si usureaza tranzitul intestinal. Nu sari peste mese, în ideea ca vei recupera mai tarziu! Tot în aceasta perioada de pregatire dar si in timpul sarbatorilor, se pot lua dimineata, pe stomacul gol 30 picaturi de extract de mladite de rozmarin (elimina eficient deseurile digestive, previne aparitia gazelor intestinale) si la amiaza, tot înainte de masa 30 picaturi de extract din muguri de artar (asigura o buna functionare a vezicii biliare).

Deliciile culinare din meniul de sarbatori abunda în grasimi si zaharuri si sunt greu de digerat. Fiind pline de calorii, acestea contribuie la cresterea colesterolului rau, a trigliceridelor si încetinesc procesul de detoxifiere ce are loc la nivel hepatic. Ar trebui sa mancam, putin si des, si sa folosim un supliment alimentar hepatoprotector pe baza de silimarina (Complex cu Silimarina si Anghinare de la Dr. Hart, Hepatoprotect forte, etc), care sustine activitatea ficatului si stimuleaza regenerarea celulelor hepatice.

Caloriile în exces  din meniul de sarbatori au efectul inevitabil de a deregla metabolismul, cauzand acumularea de kilograme nedorite si aparitia dermatitelor, iritatiilor si a aspectului tern al tenului. Sunt recomandate suplimentele pe baza de extract de struguri datorita puternicului rol antioxidant. Samburii de struguri contin o concentratie mare de polifenoli, substante naturale antioxidante care lupta împotriva radicalilor liberi (vinovati de aparitia ridurilor) si stimuleaza productia de colagen si elastina, care mentin supletea si catifelarea pielii.

Ca sa nu transformam sarbatorile într-un atentat la sanatatea noastra ar trebui sa adaptam retetele traditionale, sa le facem mai dietetice si mai prietenoase, sa  alegem modalitati sanatoase de preparare a alimentelor si sa folosim condimente care ajuta digestia (nucsoara, busuioc, rozmarin, ghimbir, ardei iute, chimen). Trebuie sa fim atenti la asocierea alimentelor, daca tot consumam un preparat cu carne macar sa-l însotim de o portie mare de salata, sa optam pentru alimente care ne aduc un aport proteic de calitate: carne alba slaba, peste, oua,  lactate si sa eliminam alimentele procesate.

Dupa mesele copioase pot aparea indigestiile, crizele biliare sau senzatiile de greata si arsura. Ca sa evitam aceste neplaceri ar trebui sa respectam urmatoarele sfaturi:

-mananca putin

-nu manca fructe dupa carne, acestea vor fermenta si apare balonarea

-mesteca, mesteca si iar mesteca. Nu te grabi! În aceste fel, alimentele vor fi digerate mai usor.

-nu bea lichide în timpul mesei, fiindca dilueaza sucurile gastrice

 Sunt recomandate:  ceaiurile digestive pentru ca ajuta digestia, ceaiul de ghimbir trateaza arsurile la stomac, ceaiul de menta taie senzatia de greata iar ceaiul de musetel stimuleaza secretia sucurilor gastro-intestinale. Esentiale sunt moderatia, echilibrul si nu în ultimul rand miscarea. Este mai bine sa previi, decat sa tratezi, asa ca, daca nu vrei sa suferi de indigestie, cel mai bine ar fi sa nu faci excese culinare, nici macar de sarbatori.

Va doresc sa îmbratisam împreuna sarbatorile de iarna în toata splendoarea lor, mai curati, mai buni si în acelasi timp mai pregatiti din toate punctele de vedere. Va invit sa daruim mai multa bunavointa, compasiune si întelegere tuturor celor pe care îi vom întalni în aceasta perioada.

Sarbatori cu bucurie si un an nou binecuvantat!

Cristiana Kiss

Farmacist Manager, Punkt Baia Mare