Vitamine care aduc energie primavara

vitamine-care-aduc-energie-primavaraDupa multe luni de vreme rece, un nou val de aliati pentru o stare de bine sta sa soseasca. Aparitia primelor legume si verdeturi de primavara reprezinta exact intaritorul de care toti avem nevoie.

Chiar daca iarna ne-am straduit sa aducem un aport cat mai mare de vegetale in alimentatie, in afara de radacinoase, ceapa, cartof si ceva ierburi aromatice crude, dieta noastra a fost saraca in vitamine. Dar sezonul cald ce sta sa inceapa acum ne aduce abundenta.

Nutrienti de calitate

Majoritatea resimtim slabiciune fizica in aceasta perioada. Iar schimbarea anotimpurilor si trecerea de la rece spre cald adanceste simptomele. De aceea, clasica astenie de primavara vine de fapt pe un fond labil din punct de vedere al sanatatii, pentru ca organismul nostru inregistreaza unele carente nutritionale. Dar totul se poate remedia cu ajutorul vestitorilor primaverii – urzicile,

leurda si untisorul ce inunda in scurt timp pietele si mesele romanilor. Doza de vitamine si enzime vii continute de aceste prime verdeturi e la concurenta cu aportul lor de fier, ceea ce inseamna doua vesti bune deodata: 1). ne va creste nivelul de energie si 2). faza de anemie va fi depasita cu succes. O simpla mancarica de urzici (cu gust divin de usturoi) sau o salata cu toate aceste plante salbatice si verzi e remediul perfect pentru starile de apatie si moleseala. Urzicile contin, pe langa vitaminele A si C si un complex de saruri de fier. Acest aliment delicios ajuta la dezintoxicarea organismului si creste imunitatea la infectii. Salatele verzi abunda in antioxidanti care ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare si contin produsi

hormonali precum estrogenul. Iar cel de-al doilea val verde care apare la scurt timp – cu stevie si spanac nou – vor da culoare si aroma ciorbelor si mancarurilor noastre, pe langa potenta vitaminelor din continut de a ne scapa de lipsa de vitalitate. Loboda, de exemplu, are proprietati regeneratoare si un continut bogat de fier, magneziu si vitamine. Este indicata in cazul anemiei si al afectiunilor hepatice si renale.

Reintalnirea cu soarele

Mare parte din starea noastra buna sau proasta are legatura cu prezenta soarelui pe cer. Stim ca vara suntem binedispusi si plini de energie, pe cand iarna devenim

morocanosi si chiar putin depresivi. Ei bine, nu e nimic in neregula cu noi atata vreme cat aceste pase tin de anotimpuri iar succesiunea iarna-primavara-vara-toamna declanseaza stari fizice si psihice schimbatoare. Cauza principala este de fapt absenta vitaminei D (pe timp de iarna) sau prezenta ei in organism (pe timp de vreme calda). In contact cu soarele (nu doar in costum de baie vara, ci chiar si prin haine lejere atunci cand se incalzeste primavara), organismul nostru produce singur aceasta vitamina pretioasa a vitalitatii, dupa numai 20 de minute petrecute afara. Important e sa interactionam cu ultravioletele naturale, din aer liber, si nu cu cele create artificial, de aparatele de bronzare, spre exemplu. De aceea o evadare intr-o zona calda oriunde pe glob, atunci cand la noi in tara frigul e la putere, creeaza rezerve serioase de vitamina D care sa ne sustina energetic peste iarna. Iar daca nu plecam in vacante insorite, e momentul sa profitam acum de incalzirea locala pentru a evada dintre peretii casei sau biroului si de reintalnirea cu marele binefacator solar pe teritoriul tarii nostre.

Intaritorii necesari

Daca noua dieta verde de sezon si razele caldute ce ne mangaie fata nu sunt suficiente pentru a ne reface corpul slabit, atunci cea mai buna solutie la indemana este o cura de vitamine mentinuta pe durata a cateva saptamani. Dar ca sa stii ca faci pasul corect in directia cea buna, e nevoie de un set complet de analize de sange pentru a identifica carentele din organism. Multa lume isi suplimenteaza doza zilnica de vitamine si/sau minerale dupa ureche, insa aceasta nu e ceamai buna idee pentru ca poti alege un produs cu un continut optim, dar care nu satisface de fapt adevaratele tale lipsuri si nevoi. Degeaba iei vitamina A, C sau B2 daca tu ai o carenta de vitamina E sau B12. Doar analizele realizate la zi – mai ales cand simptomele de letargie, slabiciune, oboseala sau moleseala sunt prelungite zile la rand – pot determina eventualele carente sau probleme de sanatate si pot fi urmate de tratamentul corect. In plus, este recomandat ca minim o data pe an sa ne facem o analiza amanuntita a sangelui, iar primavara e chiar un moment bun.

Primavara se resimte carenta de fier

Anemia feripriva este declansata, de regula, de nevoia crescuta de hemoglobina, generata de o alimentatie saraca in fier. Riscul de anemie este mic daca mananci variat si consumi alimente bogate in fier precum: ficatul, carnea rosie slaba, pestele, galbenusul, fructele uscate. Consuma alimente bogate in vitamina C care stimuleaza absorbtia fierului. Cerealele integrale sunt

o sursa buna de fier. Mancati multa ceapa si usturoi verde, fasole, mazare, nuci, seminte, vegetale cu frunze verzi si verdeturi proaspete de sezon (macris, creson, patrunjel, urzici, papadie, untisor etc). Pentru femeile insarcinate care sufera de anemie feripriva sfatul este ca dieta lor sa contina alimente bogate in vitaminele A, B6, C si E, acid folic, acid pantotenic, flavonoide, zinc si acizi grasi esentiali. De asemenea, medicul le poate recomanda sa ia anumite suplimente nutritive.

In loc de concluzie

Sa nu uitam ca, pe langa dieta, starea de sanatate este dictata si de cat de activa este persoana respectiva. Asadar, daca tot s-a imblanzit vremea, sa ne propunem sa facem mai multa miscare in aer liber, asta inseamna sanatate curata!

 

ASTENIA DE PRIMAVARA

  • Organismul slabit are nevoie de multa odihna.
  • In afara de adaptarea dietei la nevoile organismului tau slabit in urma unui sezon rece, este nevoie de cateva ajustari in stilul vostru de viata pentru a depasi cu bine astenia. Asigurati-va ca va odihniti suficient, cel putin sapte ore pe noapte!
  • Nicio zi fara miscare!
  • Nu este nicio exagerare, nu este nevoie sa incepeti sa practicati un sport de performanta, dar cel putin 30 minute de mers alert pe zi puteti face. Veti simti diferenta pe care o face miscarea in viata voastra.
  • Nu ignorati simptomele Daca simptomele de tristete si oboseala se accentueaza, in ciuda schimbarilor benefice pe care le faceti vizavi de dieta si activitatea fizica, nu ar strica sa mergeti sa va consulte un medic. Sa nu fie cazul unui episod depresiv.