Vitaminele si asimilarea lor

Schimbarile de sezon,trecerea de la rece la cald si invers, reprezinta praguri termice care declanseaza o intreaga gama de stari in corp. Lipsa de energie, simptome de raceala, oboseala cronica, apatie si chiar episoade depresive – toate sunt semnale ca organsimul este, cel mai probabil, afectat de tranzitia catre primavara-vara, in cazul de fata. In plus, sa nu uitam ca iarna, in general, consuma o mare parte din resursele interne – nutrienti pentru a face fata frigului, de exemplu – si ca, in prag de sezon cald, ajungem cu rezervele pe minus. De aceea, acum e cel mai prielnic moment sa „facem plinul la combustibil” cum s-ar spune, asigurându-ne ca ii furnizam corpului cele mai de calitate substante de care are nevoie. Nu e vorba de o cantitate considerabila de alimente care sa umple lipsurile; in realitate, cei care manânca mult sunt, in mod ironic, cei care, adesea, sufera de cele mai mari carente. In schimb, grija noastra trebuie sa fie concentrata pe calitatea a ceea ce mâncam, lasând, asa cum a spus Hipocrate, parintele medicinei, ca „hrana sa ne fie medicament”.

Un anotimp generos Din fericire, primavara vine cu intaritori na- turali, perfecti pentru a combate slabiciunea si nivelul scazut de energie. Toate roadele pamântului – frunze si legume de sezon – abunda de vitaminele dupa care organsimul tânjeste efectiv dupa atâtea luni de frig. Natura este un doctor perfect, pentru ca ceea ce ne ofera la vremea asta – salata verde, spanac, urzici, leurda, stevie, loboda, untisor, ceapa si usturoi verde – reprezinta exact tonicul care sa ne curete sângele si sa-l puna in miscare. Verdeturile momentului aduc un aport important de nutrienti naturali – un complex inteligent de vitamine, minerale si enzime – care sunt remediul sigur pentru simptomele de anemie, surplus de toxine si de greutate corporala. Tot ce trebuie sa facem este sa le incorporam in dieta noastra zilnica: fie le consumam sub forma de salate, stropite cu zeama de lamâie (lamâia este mai indicata decât otetul românesc sau decât acetto balsamico, datorita aportului mare de vitamine in stare pura); daca ne e greu sa mâncam salate crude, a doua varianta la fel de eficienta de a consuma vitamine ca la carte este de a include verziturile intr-o combinatie la blender, sub forma de smoothie (câteva frunze din orice tip de verdeata nici nu se simt intr-un amestec cu banane, portocale, fructe de padure, kiwi, lapte vegetal etc); iar o a treia varianta, care este la fel de sanatoasa si chiar pe placul tuturor, e cea de a gati verdeturile, in diverse preparate usoare precum ciorba acra de salata, de loboda si/sau stevie (alaturi de alte legume benefice precum morcov, telina, patrunjel, cartof), sau sub forma de mâncare scazuta, cum e cea de urzici sau spanac cu usturoi (usturoiul fiind, un intaritor cu efect antibiotic natural).

Nicio masa fara vitamine Daca noua, românilor, ne place sa zicem si sa mâncam „nicio masa fara pâine”, putem folosi aceasta preferinta intr-un mod si gustos, si sanatos. Daca ne trimitem copiii la scoala cu un sandvis in rucsac, sau noi, ca adulti, ne luam unul cu noi la serviciu, atunci avem libertate totala sa controlam continutul (lucru mai greu de obtinut atunci când doar cumparam gustari din comert). Cu piata facuta in weekend – cel mai intelept lucru in aceasta perioada este sa mergem la piata si sa ne alegem marfa româneasca, de la producatori locali – ne asiguram un frigider plin de verdeturi si legume (acum e perioada buna pentru ridichi noi, dar nu mai e mult pâna vor aparea primele rosii, castraveti si ardei) pentru toata saptamâna. Asa ca peste orice felie de brânza, cascaval, ou sau mezel, nu uitati sa adaugati un strat de vegetale crude, varianta cu mult mai sanatoasa in comparatie cu maioneza, ketchup-ul sau alte sosuri specifice alimentatiei tip fast-food. Cu astfel de alegeri simple, avem grija ca asiguram propriului organsimului o masa gustuoasa si de calitate din punct de vedere nutritional.

 

Cu suplimentul la purtator

Daca printr-o dieta corespunzatoare – una ce include vitamine si minerale luate din alimente, in starea lor pura – simtiti ca nu este suficient, sau ca suferiti de efecte secundare (o parte dintre persoanele care consuma fructe si legume crude acuza simptome de balonare, crampe sau diaree), atunci sunteti candidati potriviti pentru a incerca suplimentele de vitamine din farmacii. Desi fructele si legumele in stare cruda – de mentionat ca acestea trebuie spalate bine sub jet de apa, pentru a indeparta urmele de pesticide cu care e posibil sa fi fost stropite! – reprezinta cea mai naturala sursa de vitamine pentru om, daca in timpul digestiei apar problemele de mai sus, atunci asimilarea lor nu se va face suficient de bine. In aceste cazuri, vitaminele sintetice sunt mai indicate, pentru ca absorbtia lor nu declanseaza probleme digestive de niciun fel. Asadar, persoanelor care nu manânca destule vegetale crude nu le ramâne decât sa le consume fierte – fructe in compot, ciorbe, supe si mâncarici din legume si verdeturi care sunt mai blânde cu sistemul digestiv – si sa suplimenteze, daca e nevoie, cu produsele din farmacii, sub indrumarea farmacistului sau a medicului de familie.